طراحی هتلها به عنوان محلی که یک مسافر در مدت زمان سفر خود در آن اقامت دارد، میتواند به صورتی باشد که خود یکی از جاذبه های گردشگری یک منطقه محسوب شود. هر کشور با شهرها و روستاهایش، ترکیبی متنوع از فرهنگ، نژاد، تاریخ، عقاید دینی و آداب و رسوم است. هر کدام از این موارد می تواند پایه و اساس ایده طراحی یک هتل و به طور کلی اقامتگاه بوده و بخشی از چهره یک منطقه را به نمایش بگذارد. به عبارت بهتر معمار این قدرت را دارد که با ایده طراحی خود، هتل را تبدیل به فضایی انتزاعی از یک شهر و یا کشور کرده و بخشی از نمای تاریخی و فرهنگی یک منطقه خاص را به نمایش بکشد.
در مقیاسی کوچکتر در سالهای اخیر مرمت و بازسازی ساختمانهای قدیمی و تغییر کاربری آنها به اقامتگاههای بومگردی، رستوران و کافه بسیار رواج یافته و مورد استقبال گردشگران نیز واقع شده است. اما هتلها معمولا صورتی مدرنتر داشته و به دنبال ارائه خدماتی لوکستر هستند. با این وجود به دنبال افزایش توجهات به زمینه گرایی در جدید ترین معماری هتل 2022، گرایش به سمت طراحی فضاهایی با محوریت پیوند با فرهنگ بومیان هر منطقه در سالهای اخیر مورد توجه معماران قرار گرفته است.
شرق آسیا یکی از نقاطی است که همواره در طول تاریخ، توجه و تمرکز ویژهای بر تاریخ و آداب خود داشته و با وجود پیشرفتهای چشمگیر هیچگاه از فرهنگ گذشته خود فاصله نگرفته است. بنابراین در این نوشتار نیز با تمرکز بر جدید ترین معماری هتل 2022 در شرق آسیا به دنبال شناسایی ایدههای به کار رفته در ادغام فرهنگ بومی با معماری خواهیم بود.
هتل مدیتیشن کوهستان یونلانگ (Yunlong) در شیوتو (Xuzhou) در کشور چین به عنوان یکی از نمودهای جدیدترین معماری هتل، در امتداد محور اصلی معبد بودایی شینکوآ (Xinghua) قرار دارد که با تاکید بر طبیعت زیبا و آرام کوهستان، به خوبی موفق به منعکس کردن ویژگیها و پیچیدگیهای منحصربهفرد سایت در طرح خود شده است. موضوع پروژه از طرف کارفرما، طراحی فضایی برای اقامت مهمانان جهت عبادت و مراقبه به سبک بودا تعریف شده بود، به گونه ای که در طبیعت کوهستان ادغام شده و تغییراتی اساسی و چشمگیر در آن پدید نیاورد. بر همین اساس با مطالعه و بررسی ویژگیهای سایت و فضای طبیعی اطراف، طراحی پروژه با هدف مطابقت با ریتم طبیعت موجود و تعریف نظمی مشابه آن، به صورتی انجام گرفته است که در چارچوبی جدید با کوهستان ادغام شده و به عنوان پلی میان معبد باستانی و شهر اتصال ایجاد کند.
سایت پروژه در کوهپایههای کوهستان یونلانگ قرار دارد که قرارگاه بناهای باستانی و منابع طبیعی دستنخورده و بیشماری محسوب میشود. سایت از جهتهای مختلف با بناهای مهمی همجوار است؛ از غرب در همسایگی معبد باستانی شینکوآ، از جنوب در کنار موزه Xiayuandun و از سمت شرق و شمال نیز مسیرهای دسترسی قرار دارند. سایت پروژه دقیقا در حد فاصل میان شهر و کوهستان قرار گرفته است که کمرنگ کردن این شکاف از اهداف جدید ترین معماری هتل 2022 در چین محسوب میشود. از طرفی توجه به بناهای باستانی موجود در مجاورت سایت، اهمیت ویژهای در ایده پردازی پروژه دارد. معبد شینکوآ به عنوان یکی از ساختمانهای باستانی در همسایگی هتل، در زمان سلسله تانگ (Tang Dynasty) ساخته شده است و یکی از هشت معبد باستانی شینکوآ در حوالی کوهستان یولانگ محسوب میشود که به منظور انجام مراقبهها و عبادتهای بوداییان احداث شده است.
قرارگیری سایت در حد فاصل شهر و معبد، نقش مهمی در طراحی معماری آن ایفا میکند؛ چرا که نه تنها طراحی برای این سایت باید به گونهای انجام شود که بیشترین تاکید و دید را به مناظر زیبای کوهستان داشته باشد، بلکه فرم آن باید با توجه به جدیدترین معماری هتل، به نوعی شکل بگیرد که معماری سنتی معبد و معماری مدرن شهر را به یکدیگر متصل کند.
ورودی اصلی هتل در امتداد ورودی اصلی معبد به شکل گل نیلوفر؛ که نماد رایج دین بودایی است، طراحی شده و محل گردهمایی افراد برای گذراندن وقت، گوش دادن به سخنرانی و مراقبه گروهی میباشد. همچنین به علت همراستایی و نزدیکی با درب ورودی معبد باستانی، این فضا به عنوان محلی برای برگزاری جشنها و گردهماییهای شهروندان نیز مورد استفاده قرار میگیرد و حضور فعال مردم در این منطقه نقشی کلیدی در متصل کردن شهر به بنای باستانی و کوهستان دارد.
سلسله مراتب فضایی در حرکت از زندگی مادی به سمت زندگی معنوی
نمایش باورهای بوداییان نسبت به دنیای مادی و معنوی نیز در سایت پروژه به خوبی به نمایش درآمده است؛ کوهپایه را میتوان به عنوان محل زندگی مادی و قلهی کوهستان را محل مراقبه توصیف کرد. با آگاهی طراحان بر این موضوع جهتگیری پروژه در جدید ترین معماری هتل 2022 چین به نحوی انجام شده است که بر این ویژگیها تاکیدی مضاعف داشته باشد. در کوهپایه که محل زندگی مادی در شهری است، مغازهها و نمایشگاهها قرار گرفتهاند و هر چه به سمت کوهستان میرویم رفتهرفته از تراکم این کاربریها کاسته شده و با نزدیک شدن به محل معبد مراقبه، که نماد استقامت کوهستان است، به جایگاه آرامش و مناجات میرسیم.
همچنین با حرکت از داخل شهر به سمت کوهستان اتمسفر به طرز قابل توجهی تغییر میکند و هتل نیز نقش موثری در انتقال از حس جنبوجوش شهری به سکون و سکوت در معبد و به سمت کوهستان دارد. محل قرارگیری جدید ترین معماری هتل 2022 در چین که بر مراقبه و مناجات بودایی تمرکز دارد، به شکلی استعاری در میان دنیای مادی (شهر و جنب و جوش آن) و دنیای معنوی (معبد و سکوت هنگام مناجات در آن) انتخاب شده است. این هتل به عنوان فیلتری کارآمد در برابر سر و صداهای شهری برای ساختمان معبد و همچنین فضاهای مناجات در داخل خود، عمل میکند. میتوان اینطور تعبیر کرد که این اقامتگاه در حد فاصل زندگی مادی و زندگی معنوی قرار دارد و با دربرداشتن هر دو مفهوم، پلی میان این دو عالم ایجاد کرده است. با عبور از شهر و رسیدن به هتل و پس از آن وارد شدن به معبد به ترتیب جسم و ذهن از هر نوع مشغله مادی رهایی مییابد.
چهار زیرشیروانی مجزا و مدرن در جدید ترین معماری هتل 2022 در شیتو، محدودهای نامرئی را پدید آورده و بر دیدگاه بوداییان درباره اهمیت کار و عبادت تاکید میکنند. بر اساس این باور، کار و روال زندگی مادی در قسمت تحتانی و عبادت و معراج در قسمت فوقانی زندگی هر شخص باید قرار گیرد. این الهامگیری از اعتقادات در تعریف فرم به نحوی صورت گرفته است که با شرایط محیطی به خوبی همخوانی داشته باشد. این چهار فضای زیر شیروانی با الهام از معماری سنتی فضاهای عبادتی و سلطنتی چین و همچنین فرم قله کوهستان طراحی شده و هر یک از آنها به یکی از فضاهای مهم مناجات و مناسک بوداییان اختصاص داشته (عبادت در بالا) و بخشهای زیرین نیز کاربریهایی نظیر فضاهای اقامتی و خدماتی دارند (کار در پایین). فضای عبادتی زیر شیروانی در جدید ترین معماری هتل 2022 شیتو، هندسه ای مربعی شکل و ساده دارد. در اعتقادات بوداییان محل مناسب نیایش مرکز ثقل یک مربع است که به آن گِ (Ge) گفته میشود. فرم هندسی مربع شکل بخشهای مناجات و مراقبه منجر به سهولت کنترل نور به عنوان موضوعی مهم در فضاهای عبادتی شده است و بر سکوت، سکون و تمرکز حواس میافزاید.
دسترسی به هر یک از بخشهای داخلی که توسط یک حیاط مرکزی به یکدیگر متصل شدهاند توسط یک ورودی صورت میگیرد که فضای مسقف و بسته داخلی را به فضای باز حیاط مرکزی متصل کرده و بر حس عمق فضا تاکید میکند. در طراحی حیاط مرکزی در جدید ترین معماری هتل 2022 شیتو، توسط جریان آب، گیاهان سبز و مسیر حرکتی که در انتهای آن یک درخت بنسای قرار دارد پربار مفهومی فضاهای مراقبه افزوده شده است.
انتخاب مصالح با تمرکز بر حفظ یکپارچگی صورت گرفته است تا ذهن را برای خیالپردازی و مراقبه آزاد کند. استفاده از سازههای چوبی در ساختار مدرن جدید ترین معماری هتل 2022 شیتو، منجر به همپوشانی و انسجام ویژگیهای معماری مدرن و باستانی شده است. فرم معماری کهن چین در طراحی سقفهای شیروانی به گونه ای مورد استفاده قرار گرفته است که علاوه بر همخوانی با سادگی معماری مدرن، با سقف معبد باستانی بودا نیز ارتباط برقرار کرده و بر محدودیتهای سازهای و پایداری فرمهای قدیمی نیز غلبه کند.
علاوه بر سازه سقف، در ساخت سایبانهای بخشهای ورودی، سقف سالنهای مراقبه و بخش پذیرش هتل نیز از مصالح چوبی، نه تنها به عنوان عنصری سازهای بلکه به عنوان تزئیناتی که مرز فضای داخلی و بیرونی را مشخص میکند، استفاده شده است.
در ترکیب با چوبهای سازهای و تزئینی که در سراسر هتل مورد استفاده قرار گرفته، در بخشی از دیوار سالنهای مراقبه از ماسهسنگ استفاده شده است تا حس فضاهای مراقبه بودایی را به خوبی منتقل کند.
قوانین سنتی به طور دائم در حال تغییر و تطبیق خود با ایدئولوژی مدرن و دنیای امروزی هستند. این تغییرپذیری به بهترین شکل در بنای هتل مدیتیشن به عنوان جدید ترین معماری هتل 2022 در چین نمایش داده شده است. زمانی که یک هتل خود به اثر معماری شاخصی تبدیل شود، دیگر تنها یک اقامتگاه تلقی نمی گردد، بلکه این امکان را فراهم میکند که عدهای برای بازدید به آن مراجعه کرده و صرفا به مهمانان هتل اختصاص نداشته باشد. بدیهی است که در دنیای مدرن امروز و توجه روزافزون به بناهای چند عملکردی، هرچه طراحی یک هتل و یا هر کاربری دیگری، بتواند به این موضوع نزدیک تر شود، به لحاظ عملکردی موفق تر خواهد بود.
طراحان هتل مدیتیشن کوهستان یونلانگ به عنوان جدیدترین معماری هتل 2022 در چین، به گونهای از قوانین معماری سنتی الهام گرفتهاند که باعث محدود شدن قدرت ایدهپردازی و خلاقیت نشود و در عین حال با بناهای همسایه و طبیعت بکر اطراف همخوانی داشته و فضایی مناسب برای برقراری ارتباط با خویشتن، مناجات و مراقبه ایجاد کند.